ترجمه
خداوند فرمود: این، روزى است كه راستگویان را صداقتشان سود دهد، برایشان باغهایى است كه زیر درختانش نهرها جارى است، همیشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نیز از او راضىاند، این رستگارى بزرگ است.
ملك و حكومت آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چیز تواناست.
نکته ها
در آیات قبل، سخنان عیسىعلیه السلام در محضر خداوند مطرح شد كه:
1- من جز حقّ نمىگویم. «ما یكون لى ان اقول ما لیس بحقّ»
2- اگر ناحقّى گفتهام تو مىدانى. «ان كنت قلته فقد علمته»
3- جز یكتاپرستى كه مرا امر كردى، به مردم چیزى نگفتم. «ما قلت لهم الاّ ما امرتنى به أن اعبدوا اللّه»
4- تا بودم مراقب و ناظر مردم بودم كه منحرف نشوند. «كنت علیهم شهیداً»
در این آیه خداوند مىفرماید: همهى سخنان عیسى صحیح و راست است و امروز روزى است كه راستى راستگویان نجاتبخش است.
پيام ها
1- مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنیا تحمّل كنند، این راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «ینفع الصادقین صدقهم»
2- تنها صادقان نفع مىبرند، نه مدّعیان، شعاردهندگان وریاكاران. «ینفع الصادقین...»
3- بهشت در كنار رضایت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. «جناتٍ... رضى اللَّه... ذلك الفوز العظیم»
4- عبادت كسى شایسته است كه سلطنت عالم و قدرت مطلقهى هستى در اختیار اوست، نه دیگران، گرچه پیامبر باشند. «للّه ملك السموات و الارض»
سیماى سورهى انعام
این سوره، یكصد وشصت وپنج آیه دارد وهمهى آیاتش یكجا در مكّه و با تشریفات خاصّى نازل شده است. جبرئیل، این سوره را با بدرقهى هفتاد هزار فرشته بر پیامبر خدا صلى الله علیه وآله نازل كرد.
پیام اصلى آیات این سوره، مبارزه با شرك و دعوت به توحید است. از آنجا كه مشركان جزیرة العرب به اعتقاد خود، بعضى چهارپایان را حلال و برخى را حرام مىدانستند، قرآن در مقام مبارزه با اینگونه خرافات و باورهاى غلط، از آیهى 136 این سوره به بعد، احكامى را در مورد چهارپایان بیان مىدارد كه بدین جهت این سوره، «انعام» نام گرفته است.
روایاتى دربارهى فضیلت این سوره و نیز برآورده شدن حاجت به واسطهى تلاوت این سوره آمده است. از جمله از امام صادق علیه السلام نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه این سوره و سپس دعایى را قرائت كند، حاجاتش برآورده مىشود. [229]
در هیچ سورهاى به اندازهى این سوره، كلمهى «قل» نیامده است. تكرار 44 بار این خطاب به پیامبر، شاید به خاطر آن است كه در این سوره، عقائد باطل و انحرافها و توقّعات بى جاى مشركان بیان شده و لازم است قاطعیّت در كار باشد. این مطلب بیانگر آن است كه پیامبرصلى الله علیه وآله مأمور است متن وحى را بىكم و كاست بگوید.