1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 75

تفسير 8. الأنفال آية 1
Number of verses: 75
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنفَالِ ۖ قُلِ الْأَنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ ۖ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 1
از تو درباره انفال [= غنایم، و هرگونه مال بدون مالک مشخص‌] سؤال می‌کنند؛ بگو: «انفال مخصوص خدا و پیامبر است؛ پس، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و خصومتهایی را که در میان شماست، آشتی دهید! و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید اگر ایمان دارید!

ترجمه
(اى پیامبر!) از تو درباره‏ى انفال (غنائم جنگى و اموال عمومى) مى‏پرسند (كه از آن كیست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پیامبر است. پس، از خداوند پروا كنید و (روابط) میان خودتان را اصلاح كنید و اگر ایمان دارید، از خدا و رسولش اطاعت كنید.

نکته ها
در قرآن حدود 130 بار واژه‏ى سؤال و مشتقّات آن، از جمله 15 بار عبارت «یسئلونك» آمده است.
«انفال» جمع «نَفل»، به معناى زیاده و عطیّه است. چنانكه به زیادتر از نمازهاى واجب، نافله گفته مى‏شود و عطاى فرزند به حضرت ابراهیم «نافله» به حساب آمده است. «و وهبنا له اسحاق و یعقوب نافلة» [412]
در روایات و كتب فقهى، منابع طبیعى و ثروت‏هاى عمومى، غنائم جنگى، اموال بى‏صاحب مثل زمینى كه صاحبش آن را رها كرده و اموال مردگان بى‏وارث، جنگل‏ها، درّه‏ها، نیزارها، زمین‏هاى موات، معادن و... همه از انفال محسوب شده‏اند. [413]
چون قبل از اسلام، نحوه‏ى توزیع غنائم بر اساس تبعیضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلین جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسیار بود، در اینكه غنائم را چه باید كرد و به چه كسانى مى‏رسد و چه كسانى اولویّت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله، آن حضرت شخصاً به تقسیم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و یكسان میان مردم تقسیم كرد تا تبعیضات موهوم دوره‏ى جاهلى را از میان برداشته و از مستضعفان حمایت كند، هر چند برخى، از این برابرى رنجیدند. [414]
گرچه آیات این سوره درباره‏ى جنگ بدر است و این آیه نیز بیشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. [415]
امام صادق علیه السلام فرمود: سهم خداوند از انفال، زیر نظر رسول خدا صلى الله علیه وآله مصرف مى‏شود. [416]
در روایات، پاداش اصلاح و آشتى میان مردم، از یك سال نماز و روزه‏ى مستحبّى هم بیشتر ذكر شده است. [417] امام صادق علیه السلام به شاگرد خود مفضّل فرمود: اگر میان دو نفر از طرفداران ما نزاعى پیش آمد، از مال من خرج كن و میان آنان آشتى بده. [418]
در اسلام، تقویت و تحكیم پیوندها و از میان بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهمیّت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذات البین واجب است، بلكه از بیت‏المال نیز مى‏توان براى آن استفاده كرد. [419]


412) انبیاء، 72
413) تفسیر نورالثقلین؛ بحار، ج‏93، ص‏205 وكافى، ج‏1،ص‏539
414) تفسیر نمونه؛ فروغ ابدیّت، ج 1، ص 423
415) تفاسیر المیزان و نمونه‏
416) تفسیر نمونه‏
417) تفسیر اطیب البیان‏
418) كافى، ج‏2، ص‏209
419) تفسیر نمونه‏

پيام ها
1- سؤال مردم درباره‏ى انفال و پاسخ پیامبر صلى الله علیه وآله به آنان، نشان‏دهنده‏ى دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است. «یسئلونك...»
2- مرجع و محلّ بیان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است. «یسئلونك عن الانفال قل»
3- هدف از جهاد در اسلام، پیروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسأله‏ى فرعى و اضافى است. («انفال»، به معناى «زیاده» است.)
4- مالكیّت اموال عمومى از خداست، پس باید در دست مقدّس‏ترین و محبوب‏ترین مردم قرار گیرد. «قل الانفال للّه والرسول»
5 - حكومت اسلامى پشتوانه‏ى اقتصادى مى‏خواهد و انفال، پشتوانه‏ى نظام اسلامى است. «الانفال للّه والرسول»
6- اسلام براى منابع طبیعى و ثروت‏هاى عمومى نیز قانون دارد. «الانفال للّه و الرسول»
7- تمام مصارف رسول‏اللّه، در شعاع اهداف الهى است. «للّه والرسول»
8 - حفظ اموال عمومى، پاكى و پروا لازم دارد. «فاتّقوا اللّه» (زیرا بیت‏المال و اموال عمومى، مى‏تواند بسترى براى سوءاستفاده باشد.)
9- كسى كه قصد اصلاح در جامعه دارد، باید خودش اهل تقوا باشد. «فاتّقوا اللّه و أصلحوا»
10- حفظ وحدت واصلاح میان مردم، بر همگان لازم است. «أصلحوا ذات بینكم»
11- مؤمن باید در میدان‏هاى اخلاق، جامعه و سیاست، به دستورات الهى عمل كند تا مشروعیّت داشته وبه موفقیّت برسد. «فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بینكم و أطیعوا اللّه و رسوله»
12- ایمان تنها در قلب نیست، جلوه‏ى خارجى و اطاعت عملى هم مى‏خواهد. «أطیعوا... ان كنتم مؤمنین»
13- ممكن است كسانى در آزمایش جانفشانى و حضور در جبهه قبول شوند، ولى در آزمایش مالى و تقسیم غنائم و انفال مردود گردند. «ان كنتم مؤمنین»
14- جبهه رفتن به تنهایى نشانه‏ى ایمان كامل نیست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسلیم در برابر رهبرى هم لازم است. (كلّ آیه)

توضيحات
 سیماى سوره‏ى انفال‏
 این سوره هفتاد وپنج آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
 این سوره به دلیل كلمه‏ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنین بیان احكام انفال و ثروت‏هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است.
 نام دیگر این سوره، «بدر» است، زیرا بیشتر آیاتش پیرامون جنگ بدر است كه اوّلین نبرد مسلمانان با مشركین مى‏باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند.
 در این سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظریفى ویژگى‏هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نیز بیان شده است. همچنین درسهایى از تاریخ پیامبر اسلام وچگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بیت‏المال، احكام جهاد، غنائم، اسیران و خمس و چگونگى تقسیم آن، ماجراى هجرت و لیلةالمبیت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگیرى از اختلاف و تفرقه و... بیان شده است.

Copyright 2015 almubin.com